Aug 31, 2014

Carme with a touch of...

Carme with a touch of…






        … Victorian Prairie Chic ... of course … just a hint though, a smidge …it still has the beating heart of a Carme blouse. Initially I wanted to modify it just a little and then, of course, as per my usual, I got carried away. We already know Pauline Alice's Carme is a great pattern. Amazing instances of it keep popping up all over the home sewing community. I made a preparatory muslin sometime ago so this post is going to be all about mods and pictures.




        Pattern: Carme Blouse by Pauline Alice Patterns

        Main Fabric: White cotton batiste. From the pictures, with the light reflecting and all, you can't tell but it's quite light and shear - not organza shear but I still had to wear a skin coloured bra underneath. This has been the lightest fabric I've ever worked with, so I had to figure how to adjust thread tension and foot pressure to avoid puckering (especially with the thick silk thread I used on the bib). Better experiment first on cotton battiste than some silk chiffon, I guess.




        Contrast Fabric: Bleached cotton/linen canvas. I wanted something heavier and with a coarser appearance for the neckband and the cuffs. Of course I had the idea around midnight… of course I had no such fabric so I the fabric I used was actually untreated paining canvas I had in my studio. I think it works, visually speaking, it adds a sort of rusticity to the whole thing and actually is really soft on the skin. My original idea was to try and distress it but it was so much hassle attaching the neckband that after having done it, I kinda lost my nerve.

        Haberdashery: Coats Epic 140 thread, Coats Seta Reale (silk) thread for the bib, 11 small (8.5 mm) mother of pearl buttons and half of a snap fastener that I dyed using green enamel.




        Mods: Modified the pleating of the bib - I wanted to give it some movement so I made 10mm pleats spaced 10 and 15mm and I used the silk thread to sew the pleats. Made the two parts of the front tower placket the same width - I was afraid the underlap would not otherwise support the weight of the buttons. Added a back yoke to give it more of a shirt appearance. Made a jewell neckline with a neckband instead of the mandarin collar. Made sleeve tower plackets - I don’t know what to call them - half tower, single tower… Basically only the overlap has a tower, the other edge is rolled.




        Fitting: I did a forward shoulder adjustment and lowered the bust dart a bit (some wishful thinking was involved - I should have lowered it more).




        That is pretty much all I did.
        The fact is, I like the Carme so much I feel the need “to do things to it”. As I am writing this the idea of getting some silk chiffon in there, keeps buzzing through my brain ;).







Thank you for visiting. I would love to hear your opinion.

Carme con un tocco di…






        … stile prateria vittoriana ... ovviamente … giusto un tocco …ha ancora il cuore pulsante di una blusa Carme. All’inizio volevo modificarla giusto un po’ ma ovviamente con quella che sta cominciando ad essere una abitudine la situazione mi è sfuggita di mano. Si sa che il cartamodello della blusa Carme di Pauline Alice è disegnato a regola d’arte, non molto fa ne ho cucito una tela di prova, perciò in questo post parlerò solo delle modifiche.




        C.M.: Blusa Carme di Pauline Alice Patterns

        Tessuto: Batista bianca di cottone. Dalle immagini, con il bianco che riflette la luce, non è veramente evidente la sottigliezza e la trasparenza del tessuto - non è minimamente trasparente come l’organza ma ho dovuto comunque mettere un reggi color pelle. Questo è il tessuto più leggero che io abbia mai provato a cucire (fino adesso) perciò ho dovuto imparare come regolare la tensione del filo e la pressione del piedino per evitare di increspare il tessuto (specialmente con il filo di seta più grosso che ho usato per la pettorina). In fin dei conti meglio esercitasi su batista di cottone che su chiffon di seta.




        Tessuto a contrasto: Tela di lino/cottone sbiancata. Volevo qualcosa di più pesante e grezzo (non al tatto ma alla vista - in verità è piuttosto morbido sulla pelle) per il collaretto e per i polsini. Ovviamente l’idea mi è venuta a mezzanotte e non avendo in casa un tessuto simile mi sono guardata attorno, ho visto della tela da pittura non trattata e ho deciso di usarla. Mi sembra che funzioni, aggiunge al tutto una nota di rusticità. L’idea originale prevedeva provare a logorarlo, a invecchiarlo usando carta abrasiva e quant’altro ma dopo tutto il lavoro che ci è voluto per attaccare il collaretto l’ho riconsiderata.

        Merceria: Filo Coats Epic 140, filo Coats Seta Reale per la pettorina, 11 bottoni piccoli (8.5 mm) in madre perla e mezzo automatico che ho tinto con smalto verde.




        Mod: Ho modificato le pieghe della pettorina - ho voluto dargli più “movimento” e ho usato il filo di setta per cucire le pieghe. Ho fatto le due parti dell’abbottonatura davanti di larghezza uguale - avevo paura che se la parte interna fosse stata più sottile, come prevedeva l’originale, non avrebbe retto il peso dei bottoni. Ho aggiunto un carré dietro per farla sembrare più camicia. Ho rimpiazzato il collo alla coreana con il collaretto che vedete, che non so come si chiama e nemmeno se ha un nome. Ho aggiunto fessini alle maniche - non so neanche questi come si chiamano … mezzi fessini (!?) … visto che la parte sotto è arrotolata.




        Adattamento: Ho fatto una modifica per spalla avanti e abbassato (no abbastanza) la ripresa sul busto.




        Questo è più o meno il tutto.
        Il fatto è che il cartamodello Carme mi piace così tanto che sento il bisogno di giocarci ancora. Mentre sto scrivendo mi sta gironzolando per la testa l’idea di metterci dentro del chiffon di seta ;).







Grazie della visita. Mi piacerebbe moltissimo sentire la vostra opinione.

18 comments:

  1. It's beautiful! I love the tonal variations in the fabrics and the collar you drafted. Very refined!

    ReplyDelete
  2. What a beautiful version Sasha! The double buttons, the new collar and the smaller pleats are such nice details to add to the original pattern. Congrats!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank You Pauline! I'm so glad you like it! My compliments for designing an amazing pattern :)

      Delete
  3. How beautiful! I do love the contrast collar and cuffs - so subtle but just different enough for a little contrast. It looks wonderful on you. I know all machines are so different but what I found to be the most useful thing when sewing with fine cotton on my machine was to drop the stitch length back to about 2, for some reason helped dramatically with puckering. Your adjustments are so professional - this is perfect!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm so glad you like it! You're so right ... it does help... In fact I used a 1.8 stitch length on all internal seams ... the topstitching was a bit more problematic because 1.8 being a relatively short stitch is not very decorative.

      Delete
  4. Beautiful and I love your styling!! I keep deciding to make more white shirts but for some reasons it never happens! I like the different button detail... If I was to suggest 1 adjustment to Carme, not only yours, is to lower the armscye a bit (maybe 3/8"?) and to bring some tiny ease to the bust.... I always see them a bit tight in that area.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank You! The white shirt is a staple. Have you made a Carme? I think the drag lines starting at the apex that usually indicate insufficient bust ease, in this case might be the result of a combination between posture and the "wishful thinking" I was talking about ;) The ease around the bust area right now is aprox. 10cm total or more. I will post an instagram pic to illustrate it. What would the lowering of the armscye do?
      BTW I loved your shorts!

      Delete
  5. Io comincerei ad avvertire i primi morsi dell'ividia........... :) Sei stata bravissima!
    Bellissime rifiniture, la scelta di usare il filo di seta e la trama diversa per collo e polsini, Sasha continui a superare te stessa. Complimenti.
    PS originale l'automatico verniciato di verde, non manchi di farmi sorridere

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grazie Elisabetta ... I tuoi complimenti mi fanno un immenso piacere (piccolo balletto celebratore) ... dovrai cominciare a dirmi cosa sto facendo di sbagliato altrimenti mi monto la testa ;)
      Un abbraccio!

      Delete
  6. Lovely, and it looks so good on you! I think I need a Carme in my wardrobe... :)

    ReplyDelete
  7. That's so beautiful. I love all the change you made. Well done

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank You Albumine! I like to give myself a challenge every garment I make ...

      Delete
  8. really beautiful blouse.. love how neat your details are.. and it would look lovely as a shirt dress too :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank You! As a shirtdress would look good indeed! .... mmmm something to think about ;)

      Delete
  9. Bellissima, soprattutto per i particolari.
    Sabrina

    ReplyDelete

Google+